Interview CheapOutdoor door eWarehousing

Cheap Outdoor Een kijkje achter het scherm

Elmi Snoeck (Cheap Outdoor)

In “een kijkje achter het scherm” gaan we in gesprek met ondernemers met een bijzonder product en een succesvolle onderneming. Stuk voor stuk hebben ze diverse producten en een eigenzinnig verhaal met één overeenkomst: De e-fulfilment van hun webshop hebben ze uitbesteed aan eWarehousing. Deze week gaan we in gesprek met Elmi Snoeck, eigenaar van Cheap Outdoor, een webshop voor outdoor en vakantie artikelen.

Kan je jezelf even voorstellen? (wie ben je en wat doe je?)

“Ik ben Elmi en ben in 2013 mijn eigen webwinkel Cheap Outdoor gestart. Ik run de business, heb contact met onze klanten, leveranciers en partners. Eigenlijk met iedereen die gelieerd is aan Cheap Outdoor. Ik doe het gelukkig niet helemaal in mijn eentje, mijn man helpt ook mee.”

Wat doet Cheap Outdoor precies? wat voor producten verkoop je?

“Haha je kan beter vragen wat ik niet verkoop. We hebben alles wat je nodig hebt om er buiten op uit te trekken. Tenten, waterzakken (hydration packs), wandelbroeken, schoenen, shirts, slaapzakken, wollen kleding noem het maar op. Alsje buiten wilt zijn kan je bij ons terecht!”

Wat is de reden dat je gestart bent met Cheap Outdoor? (Wat is je verhaal?)

“Twee jaar voordat ik startte ben ik tot 2 keer toe mijn baan kwijtgeraakt. Met 3 kinderen was het niet makkelijk om part-time werk te vinden. Toen ben ik wat administratieve dingetjes gaan doen en heb ik robuuste telefoons uit China geïmporteerd en verkocht. Die telefoons bleken achteraf helaas niet zo robuust te zijn als geadverteerd haha. Dus toen gingen we op zoek naar iets nieuws. Na de geboorte van mijn derde kind ging ik met mijn man backpacken in Schotland. Omdat we dit nog nooit gedaan hadden moest ik alles zelf aanschaffen, dat bleek een fortuin te kosten. Toen we later met vrienden ook gingen backpacken kwamen we erachter dat het weer zo duur was en dachten we dat het goedkoper kon. Dat was het moment dat Cheap Outdoor geboren werd. We zijn begonnen met producten uit China te importeren maar na een tijdje zie je dat de winkel tractie krijgt en je benaderd wordt door leveranciers en agentschappen uit Nederland. Op dat moment ben ik overgestapt naar puur Europese leveranciers en ondertussen zijn er dus ook bijna geen Chinese producten meer te verkrijgen in de webshop.”

Waarom moeten klanten kiezen voor Cheap Outdoor?

“We verkopen kwalitatief goede producten voor een goede prijs. Dat willen we doen om outdoor voor iedereen bereikbaar te maken. Klanten moeten een goede belevenis hebben en krijgen een persoonlijke benadering. Geen vraag is ons te gek, we regelen het altijd. We hadden laatst een klant die was kamperen en toen is er een paard op haar buitentent gaan staan waardoor deze kapot was gegaan. Ze vroeg of we een nieuwe buitentent konden leveren. Na wat onderzoek kwamen we erachter dat dit helaas niet mogelijk was of simpelweg veel te duur zou zijn. Toen heb ik verdere rondvraag gedaan en kwam ik bij een kledingmaker terecht die het wel kon maken voor slechts een fractie van de prijs. Die tip heb ik haar gegeven en daar was ze uiteindelijk heel goed mee geholpen. Ik kreeg zelfs nog een mailtje van haar dat ze de service zo goed vond dat ze de volgende keer zeker weer terug komt. Dat vind ik mooi om te horen, en is een service die je niet overal krijgt.”

Waar staat Cheap Outdoor voor?

"Wij willen outdoor en het buitenleven toegankelijk maken voor iedereen. Er moeten geen barrières zijn om als mens van de natuur te kunnen genieten, vooral geen financiële barrières. Iedereen moet lekker door de polder kunnen hossen of in de wildernis een trektocht houden"

Voor wie is Cheap Outdoor?

"Voor iedereen die graag buiten is dus eigenlijk iedereen."

Wanneer kwam het punt dat je besefte dat je jouw logistiek moest uitbesteden?

“Toen ik net begon had ik een paar kleine vakjes in een ikea kast voor de telefoontjes. dat werd uitgebreid van een vakje naar een kast, die kast werd een kamer, toen kwam er nog een overloop bij. Toen moest ook de babykamer volgebouwd worden en dat was het moment dat we dachten dit kan zo niet langer. We moeten op zoek naar een andere oplossing. Toen vroegen we onszelf af wat we moesten doen. Verhuizen naar een huis met een grote schuur of een loods? Maar dan moet je nog steeds alle logistiek helemaal zelf doen. Dan ben je de hele dag bezig met het aannemen van orders, daarnaast moest ik nog voor de kinderen zorgen en voor 5 uur bij de post zijn om alles te versturen. Soms was ik wel 2 keer per dag bij de post. Ik was alleen maar bezig met het verzenden van pakketten op den duur.”

Hoe kwam je met eWarehousing in aanraking?

“Op het moment dat ik alle artikelen niet meer kwijt kon in huis ben ik gaan googelen en kwam ik oorspronkelijk terecht bij een partij in Nieuwegein. Hier was alles akkoord maar een dag voordat we overgingen kwamen ze erachter dat mijn spullen blijkbaar niet pasten in hun robotjes. Toen moest ik ineens heel veel meer betalen dan oorspronkelijk overeengekomen. eWarehousing stond daarna bovenaan de lijst.. Toen ik ze belde kreeg ik iemand aan de lijn die zei dat ze meteen konden komen kijken. Xander (de eigenaar) kwam meteen even langs om te kijken of het kon. Na een paar minuten de kamers gezien te hebben zei Xander “Dat kunnen we wel”. Binnen 2 weken was alles uit huis en de koppeling met de webshop gemaakt. Op een maandagochtend heb ik alle producten bij ze afgeleverd en dezelfde dag hadden ze alles gecategoriseerd en zelfs nog de bestellingen van die dag eruit weten te knallen!“

Wat vind je de grootste voordelen van het werken met eWarehousing?

“Vanaf het moment dat ik samenwerkte met eWarehousing had ik zoveel tijd over dat ik mijn website kon gaan verbeteren en veel meer kon focussen op de inkoop van onze producten. Ik kan nu veel strategischer kijken naar wat we gaan doen. Doordat ik zoveel tijd overhoud kan ik mijn dagen veel beter indelen en heb ik meer tijd voor mijn kinderen. Ik kan de dagelijkse gang van zaken nu veel beter managen. We konden ook eindelijk weer een keer op vakantie. Ik heb nu zoveel rust in mijn hoofd omdat ik weet dat alles toch wel doorloopt. Persoonlijk kon ik maar tot 2 uur bestellingen aannemen, bij eWarehousing kan dit tot 22.00 uur en is het de volgende dag op de stoep. Zo verdien ik uiteindelijk nog meer ook!”

Wat doe je nu met alle tijd die je overhoudt? Waar ligt de focus?

“Ik heb nu eindelijk de tijd om meer aan mijn bedrijf te werken in plaats van in mijn bedrijf te werken. De focus ligt nu veel meer op de producten en het verbeteren van mijn webshop. Daarnaast heb ik nu veel meer tijd voor mijn kinderen wat natuurlijk heel erg fijn is!”

Wat zijn je ambities met Cheap Outdoor?

“Het plan is om het uiteindelijk niet meer alleen te doen en dat mijn man in de zaak erbij komt. Dan wil ik uiteindelijk ook nog meer uitbesteden, zoals klantenservice, bijvoorbeeld. We zullen waarschijnlijk alleen de inkoop nooit uitbesteden. Nieuwe producten komen altijd eerst in huis omdat we alles willen testen. We willen echt voelen wat het is, de kwaliteit echt ervaren. Zo houd je het gevoel met je product en kan je je klanten uiteindelijk beter informeren. We willen binding met het product houden en 100% zeker kunnen zeggen dat we de producten zelf willen gebruiken er erachter staan.”

Heeft COVID-19 een grote impact gehad op de business van Cheap Outdoor?

“In principe verkoop ik vakantiespullen en aangezien er weinig mensen de natuur in zijn gegaan heb ik het wel gemerkt. Gelukkig hadden we voor COVID al andere keuzes gemaakt in het assortiment waardoor de klap iets minder hard is aangekomen. De verkopen zijn iets minder geworden maar het is gelukkig niet onoverkoombaar. Ik ben bijvoorbeeld wat meer sportartikelen gaan toevoegen, denk hierbij aan wielrenbroeken en wollen kleding. Deze keuzes hebben achteraf goed uitgepakt. De vakantiespullen gingen niet hard maar de wandelschoenen en wandelbroeken hebben het wel erg goed gedaan. We hebben overigens wel nog veel slaapzakken verkocht door de actie Because We Carry. Deze actie zamelde slaapzakken in voor vluchtelingen op Lesbos. Toch mooi dat we op deze manier ook aan een goed doel konden meewerken.”

Heb je nog tips voor andere webshophouders?

“Als je klein bent en je werkt vanuit je zolderkamer, maak zo snel mogelijk de keuze voor fulfilment want dan kun je sneller groeien en de dingen doen waarvoor je ondernemer bent geworden. “

Deel dit bericht

Opmerkingen (0)

Geen opmerkingen op dit moment